Seuraava koulutus 21.10.2024

Vaadi Rakenteiden saumaajan henkilösertifikaatti

Saumaus on ammattilaisten työtä

Julkisivun pinta-alasta on noin 1 % saumaa. Vaikka osuus on pieni,
on se erittäin tärkeä osa rakenteiden kosteudenhallinnan kannalta. Rakennusten energiamääräykset edellyttävät rakenteilta hyvää tiiviyttä. Vanhojen saumojen sisältämien haitta-aineiden turvallinen purkaminen edellyttää asianmukaista osaamista.

Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle valmiudet tehdä saumaustöitä ohjeiden ja määräysten mukaisesti, sekä suoriutumaan henkilösertifioinnin vaatimusten mukaisista teoriatentistä ja työnäytöstä.

Henkilösertifikaatti on luotettava menetelmä pätevyyden osoittamiseksi tilaajille.

Osana koulutusta on mahdollista suorittaa Talonrakennusalan ammattitutkinnon osa 33. Joustavat saumaukset.

Saumausten tekijöille ja työnjohdolle

Rakenteiden saumaajan henkilösertifiointi on suunnattu henkilöille, jotka tekevät rakenteiden saumaustöitä joustavilla saumaustarvikkeilla, tai toimivat näiden töiden työnjohtotehtävissä.

Koulutuksen kielitaitovaatimus on B1.1
(Opiskelija selviytyy tavallisissa suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttö tilanteissa kohtalaisesti sekä työssä, että vapaa-aikana.)

Sisältö

Koulutus koostuu teoriapäivästä ja näyttötyöstä, joka suoritetaan aidolla työmaalla

Henkilösertifioitu rakenteiden saumaaja tuntee
– joustavissa saumauksissa käytettävien tuotteiden hyväksyntämenettelyn
– saumattavien rakennustuotteiden/materiaalien ominaisuudet ja niiden merkityksen saumaustyön onnistumiselle
– tuoteperheajattelun ja sen merkityksen
– materiaalien valmistajan ohjeiden mukaisen säilytyksen/varastoinnin
– työturvallisuusmääräykset materiaalien ja korkealla työskentelyn osalta.

Henkilösertifioitu rakenteiden saumaaja osaa
– lukea työ- ja rakennepiirustuksia, työselostusta sekä asennusohjeita
– noudattaa tuotteen valmistajan ilmoittamia asennusohjeita
– tunnistaa vääränlaiset asennusolosuhteet (alustan kosteus, ilman kosteus ja lämpötila jne.)
– mitata ja arvioida tuotteiden menekkiä
– tehdä vanhan saumakohdan pohjustuksen
– valita ja asentaa oikeanlaiset pohjanauhat
– asentaa saumausmassan ja viimeistellä saumapinnan
– käyttää putoamissuojaimia ja todeta niiden määräaikaistarkastuksen tehdyksi
– käyttää henkilönostimia
– ottaa huomioon muut työmaalla työn vaikutusalueella olevat henkilöt mm. haitta-aineiden leviämisen osalta.

Koulutukseen voi ilmoittautua tts.fi -sivustolla
www.tts.fi/koulutustarjonta/talonrakennus_ja_kiinteisto

Hinta 630 € (sis. näyttö pk-seudulla) + alv 24 %. Suomen Rakennussaumausyhdistyksen jäsenille etuhintaan 560 € (sis. näyttö pk-seudulla) + alv 24 %

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella toteutettavan näytön matkakustannukset erillisen sopimuksen mukaisesti.

Aiemmin myönnetyn, voimassa olevan saumaustyökortin voi päivittää henkilösertifikaatiksi suorittamalla kirjallisen kokeen oppilaitoksessa. Kirjallisen kokeen ja suorituksen rekisteröinnin hinta 130 € + alv 24 %

Osaamisen osoittaminen
Koulutuspäivän päätteeksi järjestetään kirjallinen tentti, jonka osallistuja hyväksytysti suoritettuaan voi antaa työnäytön todellisessa saumaustyökohteessa, erikseen sovittuna ajankohtana viimeistään 12kk kuluessa tentin suorittamisesta.

Henkilösertifiointi

Koulutuksen kokonaisuudessaan suorittanut voi hakea henkilösertifiointia Suomen Laatusertifiointi Ry:lta. Henkilösertifikaatin myöntäminen edellyttää 1,5 vuoden työkokemusta rakennusalalta sekä voimassa olevaa työturvallisuuskorttia. Suoritetun henkilösertifikaatin voimassaoloaika on viisi

Lisätietoja:

Koulutuspäällikkö: